2008. május 29., csütörtök

Anyagfestés ahogy én csinálom

Röviden ecsetelem, hogy én hogyan szoktam fonalat és anyagot festeni. Előre szólok, hogy követni a módszerem csak saját felelősségre!!! :D
Én semmit nem úgy csinálok ahogy kéne... hát ezt sem, de nekem ez így eddig bevált, szóval ezután is így csinálom.
Persze vannak más technikák is amiket még én sem próbáltam, de ami késik...
Szóval kezdem az anyagfestéssel az egyszerűbb.
Többféle festék létezik, ami jól fogja a ruhát... én most azokról beszélek amikkel dolgozok és amikről már hallottam.
Szóval vannak folyákony ruhafestékek, kis üvegcsékben lehet kapi. Szerintem minden krea boltban van. Ilyen pl a Deka márkanévre hallgató. Én ezt még nem próbáltam, de csak jót hallottam a folyékony festékekről és szuper színei vannak, szóval előbb vagy utóbb veszek pár üveggel és meglátom mit tud. Hogy hogyan kell vele festeni a krea boltokban az eladók tuti tudják és általában az üvegen is van használati utasítás.
Aztán vannak a természtes anyago,k mint a teafű vagy a hagymahéj. Ezeket bele kell tenni a vízbe és felforralni, míg kiengedik a színüket. Ekkor mehet bele az anyag és szinmélységtől függően maradhat benne. Érdemes gyakran ellenőrizni és akkor el tudjátok majd dönteni, hogy megfelelő-e az adott szín. Ha nem elég sötét, akkor vagy maradjon benne tovább vagy mehet még a lébe hagya vagy más természetes anyag.
Aztán jönnek a por alakú festékek, pl: Iberia, Colombus...stb. Én a Colombust használom. Ezek is tartalmazzák a használati utasítást. Tömören: A festéket 1-2 liter vízben fel kell forralni, majd belevágjuk az anyagot és azt írja 1 órán át kevergetve forraljuk a festékben. Ekkor gondolom megkapjuk a legsötétebb színt amire a festék képes. Természtesen itt is gyakran nézegetve és a festéket adagolva tudunk árnyalni.
Na én nem szoktam órákat forrani... ahhoz én türelmetlen vagyok.
Fogom maga és egy műanyag edényt, rakok bele melegvizet, (ami a csapból jön, nem nézegetem a hőfokot) aztán sutty a festék érzés szerint. Jól elkeverem, nem kell megíjedni, hogy ha sötét lesz, mert az anyagot nem fogja be egyből sőt kettőböl sem :D Ezekután mehet bele az anyag egyszínnel festésnél szépen belefektetem az anyagot és így egyenletesen fogja majd be a szín. Itt is gyakran nézegetve lehet az árnyalatot megadni, de arra figyeljünk, hogy száradás után akár 3 árnyalattal is világosabb lehet az anyag, mert hát ugye nem főzzük...
Ha egy színt szeretnék, de jó lenne egy kis márványozás is bele, akkor érdemes kesztyűt húzni, (mondjuk az első perctől kezdve érdemes kesztyűt viselni , mert szépen meg tudja fogni az ember kezét :) ) aztán összegyűrjük az anyagot és így gyűrten nyomkodjuk a színes löttybe. Én úgy szoktam, hogy egyes részeket jobban nyomkodok és tovább hagyom bent mint a többit és így egy színen bellül több árnyalást is el lehet érni és mivel gyűrt az anyag a márványozás is szupi lesz.
Ha úgy gondoljuk eleget lógatta a lábát az anyagunk a fördőbe akkor szedjük ki. Ha lapítva festettük akkor rakjuk 2 rongy közé és itassuk fel a feles nedvességet, ha gyűrve akkor jól csarajuk ki belőle a vizet. A lapított festésnél mehet az anyag 2 tiszta rongyba és be lehet izzítani a vasalót és szépen vasalgatni, míg meg nem szárad. A gyűrt szinezésnél egyszerűen csak simogassuk ki egy rongyra, aztán had száradjon magától. Ha ezt is vasaljuk, akkor esély van rá, hogy a gyűrődéseket is kivasaljuk belőle.
Lehet úgy is festeni, hogy csomózzuk, gumizzuk az anyagot vagy csak egy egy kis részét mártjuk a színes löttybe. Ilyenkor igen érdekes minták és formák alakulnak ki :)
Aztán lehet úgy is festeni, hogy vesszük az anyagot rárakjuk egy vastag rongyra, fogunk egy ecsetet vagy vattadarabot vagy ami a kezünk ügyébe kerül és az eszközt először a festékbe mártjuk azután az anyagra nyomkodjuk. Így is érdekes átmeneteket lehet képezni a színek közt és érdekes pacás és pöttyös formákat is könnyen lehet így készíteni.
Ezzel még nincs ám vége.... Van még olyan technika is hogy sávos festés. Ilyenkor az előttünk lévő anyagot sávonként festjük széles ecsettel. Így akár szivárványos anyagot is lehet készíteni. A sávok mehetnek vízszintesen, függőlegesen, félkörívben vagy akár hullámosan a fantáziára van minden bízva.
Na persze én eleinte nem kaptam ruhafestéket errefelé, de festeni mindenképp akartam. Ez Húsvét előtt volt és bevillant a nagy ötlet, hogy mi lenne, ha tojásfestékkel festeném az anyagot. Bevásároltam por alaku toji festékből, olcso is volt, meg sok világos szín is volt szóval gondoltam egy próbát megér. Úgyhogy én ezzel is festek anyagot :) A világoskék anyagom pl ilyen Húsvéti festékkel lett szinezve. Ugyanúgy használom mint a por alakú ruhafestéket.
Na hirtelen ennyi. Csak győzzétek olvasni.
Folyt köv a fonalfestéssel :)

8 megjegyzés:

  1. Köszi drága! :)
    És nagyon várom a folytatást is!
    Említettél valami mikrózást is, az majd a fonalaknál kap szerepet?

    VálaszTörlés
  2. A mikrózást a fonalak festésénél használom. Madj azt is leírom nemsokára :)

    VálaszTörlés
  3. Columbus festéket D.újvárosban az MMK feletti toronyház aljában fellelhető kis háztartási boltban tudsz venni 60FT/csomag áron. Eddig ez a legolcsóbb leőlhely a környéken :-))

    VálaszTörlés
  4. Eddig a piaci gazdaboltból vettem, de megnézem az a háztartási boltocskát. Köszi a tippet.

    VálaszTörlés
  5. Szia! Mi volt a tapasztalat a háztartási boltban? Van ruhafesték? Sok árnyalat?
    Köszi a segítséget!

    Lorix

    VálaszTörlés
  6. Húúúúúú, ez szuper hír, köszi a segítséget!

    VálaszTörlés
  7. Egy nagy kapucnis pamut pullóvert szeretnék sötétebb kékre festeni. Vettem por állagú festéket és főzni kell. 60-90 fokon. Félek, hogy összemegy a pullóver, vagy foltosan fogja be. :S Kérlek segíts!

    VálaszTörlés
  8. Én is most pont a tojás festéken gondolkodtam, köszi a segítséget :D ^^

    VálaszTörlés